tisdag 5 april 2011

Cake Pop eller Cupcake?


Jag älskar godis och jag älskar kakor. Jag älskar också allt sött, gulligt och pastelligt. Det kan liksom aldrig bli för gulligt för min smak. Så därför var jag naturligtvis tvungen att göra en variant av Bakerella's fantastiska Cupcake Cake Pops. Hur skulle jag kunna låta bli?



För att göra cake pops kan man följa detta receptet.


För att göra cupcake-cake pops rullar man smeten i bollar ca 2,5-3 cm i diameter. Sedan formar man själva "muffinsformen", trycker ihop bollen på den nedre hälften och plattar till botten lite.
Lägg på en bricka eller plåt och in i frysen med dem i ca 10-15 minuter.


Smält choklad. Under tiden förbereds sugrören som ska användas till skaft (jag hade riktigt fula sugrör). Har man böjbara sugrör klipper man av dem strax ovanför den böjbara räfflade delen. På grund av den räfflade ytan kommer de att sitta bättre och stadigare.

Ta ut "muffinsen" ur frysen.
Tryck hål med ett sugrör i botten på varje "muffins". Doppa sedan "muffinsens" botten i smält choklad, doppa sugröret (den räfflade ändan) i choklad, och tryck fast det i "muffinens" bottenhål.
Håll en kort stund så chokladen torkar. Lägg sedan på plåt.


Smält vit choklad. Den måste smälta vääääldigt lååångsamt för att inte bli grynig.
Blanda i karamellfärg i önskad nyans.
Förbered småskålar med olika strössel.

Doppa/snurra överdelen på varje cake pop i smält choklad. Man kan eventuellt få hjälpa till och ösa litegrann med en tesked. Strö över dekorationerna.

Voilà!



Cake Pop eller Cupcake?





1 kommentar:

  1. Dom ser så goda ut mamma :) Sånna får du göra mer! för dom var goda! :) Puss o kram! Marika

    SvaraRadera