söndag 20 mars 2011

~Kakkalas~

Jag har länge velat prova att göra kakor efter egna mallar för dekorering med glasyr i olika färger. Man kan använda pepparkaksformar men de har ju sina begränsningar och jag ville göra andra former än bara hjärtan och dylikt. Det finns inga begränsningar på vad man kan göra för olika kakmotiv om man gör egna mallar.
Så, först skissade jag på papper vad jag ville ha. Det blev två olika sorters cupcakes, en karamell, en jordgubbe, en fjäril, rosett och prinsesskrona. I slutändan dekorerade jag allihop utom rosetterna och kronorna, de får jag spara till ett annat tillfälle. Efter att jag skissat skannade jag in bilderna i datorn och gjorde rent dem (suddmärken mm), sedan skrev jag ut dem på färgade papper. När jag klippt ut mallarna laminerade jag dem för att skydda dem från fukt och fett. På så vis går det att återanvända mallarna. Om man vill kan man spara in på moment genom att klippa ur mallarna direkt i ark av plast. När kakdegen är utkavlad lägger man mallen ovanpå degen och skär runt kanterna med en vass kniv, gärna en fruktkniv (den mindre kniven i ett knivset).

Så här blev slutresultatet:



Cupcake 1


Karamellerna (och min supersöta kakburk jag inhandlat på GeKås i Ullared):



Cupcake nr 2 (med Smarties/Nonstop):



Gulligt att servera i en skål i stället för fat, tycker jag.





Man kan också slå in kakorna individuellt i cellofan och knyta ett fint band runt. Ser trevligt ut om man ska ge bort dem. Här syns jordgubben också:




Och vill man ge bort dem kan man placera de inslagna kakorna i en skål. Jag tror nog att vilket kakmonster som helst skulle bli glad om den fick en sån här, eller hur?



En av mallarna. Här ser man ungefär i vilken storlek de är. De får inte vara för små och pluttiga!



Kaka eller cupcake?



Kakkalas!
Barnen älskar de här kakorna, de ser ju så mycket roligare ut än vad vanliga kakor gör.



Vad brukar ni göra för roliga kakor?

1 kommentar: