torsdag 10 mars 2011

Ljuvligheter

Det finns så otroligt många fina bloggar om kakor, tårtor och bak och jag har förmodligen inte ens hittat en bråkdel av dem, trots att jag ägnar alldeles för mycket tid åt att dammsuga webben på läckerheter.
Men av de jag hittat finns det några som utmärker sig alldeles speciellt. Tyvärr är ingen av dem svenska... Varför är det så tro? Har vi svenskar som majoritet ännu inte upptäckt den enorma värld av kakdekoration som finns därute? Nu är det väl hög tid att ändra på det!

Denna veckan vill jag gärna slå på trumman för en nordisk bloggkollega vars dekorationsfärdigheter de flesta av oss vanliga dödliga bara kan drömma om att uppnå.
Jag är djupt imponerad av hennes kreationer! Inte nog med att hon tar de mest delikata fotografier på sina skapelser och har fantasi som en bottenlös brunn; hon kreerar också de mest fantastiska tårtor, de allra sötaste dekorerade kakor, och det hon inte vet om italiensk marängsmörkräm, kristyr, glasyr och sockerpasta är inte värt att veta.
Kvinnan ifråga heter....

*ta dam dam dam*

Louise Winther Dueholm bor i Danmark och hon driver bloggen Cakejournal.com  och jag rekommenderar verkligen ett besök!
Kolla till exempel in den här supergulliga kakan i form av en korg. Påskliljorna är handgjorda av sockerpasta. På bloggen (som är skriven på engelska) förklarar Louise utförligt hur hon gör, och visar steg-för-steg-bilder på hela processen.
Hela inlägget hittar man här.


© Cakejournal.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar