tisdag 1 februari 2011

Be My Valentine

Det är första februari idag och under några dagar har talgoxens typiska vårvisslande hörts i omgivningen, som en föraning om ljusare och mer behagliga tider.
Men än lär det dröja innan det blir vår och vad passar väl bättre då än att fira Alla Hjärtans Dag den 14 februari, som en färgglad ljusglimt i det fortfarande mörka, lite tråkiga.
Jag brukar sällan falla för köplockelsen inför den 14:e men tycker ändå det är ganska kul att uppmärksamma Valentindagen, mycket just för att den infaller så perfekt, mitt i det gråa tråket mellan jul och vår. Och så är det ju faktiskt roligt att få anledning att ge bort nåt fint till de man tycker om. Som söta små kakor, till exempel:

~Hemgjorda Valentinkakor~


De här kakorna är riktigt busenkla att göra. Det enda som behövs (förutom de färdigbakade kakorna, recept på dessa kommer lite längre ner) är florsocker, äggvita, ättikssprit (går att utelämna), karamellfärg samt lite olika strössel. Jag använde en pensel för att "dutta" på glasyren/kristyren och jag ska försöka beskriva lite senare hur jag gjorde.


Här kommer receptet på kakorna:

VANILJKAKOR ca 30-40 st

230 g smör
230 g strösocker (2,5 dl)
1 ägg
0,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
340 g vetemjöl (5,6 dl) + extra för utkavling

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare. Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.

Kavla ut lite av degen i taget på mjölat bakbord. Den ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kakmått, à la pepparkaksmått. Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-10 minuter i 175 grader. Tänk på att tiden kan variera lite från ugn till ugn, så håll lite koll på kakorna under gräddningstiden. Ta ut dem när de börjar få lite färg i kanten. Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.

Receptet är hämtat från bloggen Bakglädje, men det ursprungliga receptet kommer från Gunilla Wall.

Sådär ja, då är det bara att börja baka! Jag återkommer lite senare med en beskrivning om hur jag gjorde glasyren och dekorationerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar